Tähdellistä

Otavan oppikirjailijoiden verkkolehti

Oppimateriaalit

Action! Kamera käy

Nuoret katsovat videoita enemmän kuin koskaan, ja trendi on nouseva. Nuorten maailmassa video on tehokas tapa välittää viesti, mutta miten videokerronta nivotaan onnistuneesti oppimateriaalituotantoon?

Tärkein kysymys: miksi?

Videoita on käytetty oppimateriaaleissa jo pitkään, ja havainnollistavat videot ja animaatiot ovat tärkeä osa Otavan digikirjoja. Uutta on se, että tällä hetkellä ostovideoiden lisäksi teemme entistä enemmän omaa videotuotantoa.

”Videotuotanto on aika kallista ja työlästä, joten aina ennen tuotantoa kannattaa miettiä vastaus kysymykseen, miksi tekisimme videon itse”, toteaa tuottaja Miikka Kannasvuo.

Miikka opiskelee Metropoliassa digitaalista viestintää, ja Otavassa häntä työllistävät monet videotuotannot. Hän korostaa videoiden tarkoituksenmukaisuutta.

”Kuvallisella kerronnalla on hyvä viestiä asioita, joita pelkkä kirjoitettu teksti ei voi välittää. Aina kannattaa kuitenkin miettiä, mitä lisäarvoa video tuo sisällölle.”

Video herättää kirjoitetun tekstin eloon kuvan, äänen ja leikkauksen avulla. Jos sisältö ei näitä keinoja kaipaa, voi miettiä, onko video tarpeen.

”Ei pitäisi ikinä mennä teknologia edellä, vaan sisältö on tärkein. Kun on todellinen syy tehdä video, viesti on hyvin esitetty ja video on hyvin tuotettu, silloin video on myös tehokas”, Miikka painottaa.

Herätä heimosi huomio

Miksi-kysymyksen jälkeen on hyvä pohtia, kenelle video on suunnattu eli kohderyhmä kannattaa määritellä tarkasti. Kaikki videot eivät uppoa kaikkiin, joten kohderyhmän tuntemus ohjaa tekemistä.

”Tietenkin se, kenelle ja mihin kanavaan, määrittelee videon tyylin. Jossakin kanavassa ja jollekin kohderyhmälle älypuhelimella ja käsivaralla kuvattu video toimii, jokin muu kohderyhmä ja kanava vaativat toisenlaisen toteutuksen.”

On myös mietittävä, miten video kestää aikaa. Oppimateriaalivideoissa ei välttämättä kannatta hakea päivän kuumimpia trendejä pukeutumisen ja esimerkiksi huumorin suhteen.

”YouTube päivittyy joka päivä, eikä oppimateriaalien päivitysvauhti voi olla sama. Eikä sen tarvitsekaan olla. Silloin kannattaa jo tehdessä välttää joitain juuri sillä hetkellä pinnalla olevia supertrendikkäitä juttuja. Tanhupalloa ei kukaan enää muista vuoden kuluttua”, naurahtaa Miikka.

Hyvin suunniteltu, puoliksi tehty

Videotuotannon karikot voi välttää hyvällä pohjatyöllä. Kun videolla on selkeä tehtävä, tuotanto on hyvin suunniteltu ja käsikirjoitus huolellinen, videolla saadaan todennäköisimmin välitettyä alkuperäinen viesti tehokkaasti.

9.-luokkalaiset pojat Joel ja Joel toimivat video-oppaina nuoremmilleen Sää-oppimiskokonaisuudessa, joka toteutettiin talvella 2018.

Ja sanomistahan meillä oppimateriaaleissa on. Video voi havainnollistaa, näyttää, herättää tunteita, opettaa, johdattaa, kertoa ja tehdä ymmärrettäväksi monia asioita. Video on kuin mikä tahansa sisältö. Huonosti toteutettuna se ei herätä mielenkiintoa, mutta hyvin tehtynä se toimii ja vaikuttaa.

Teksti ja kuvat: Johanna Oris

 

 

Julkaistu numerossa 1/2018