Tähdellistä

Otavan oppikirjailijoiden verkkolehti

Henkilöt

Digitiimin uudet tuulet

Otavan digitiimi eli Raimo Valkama (ylh. vas.), Minna Tuorila, Kim Moll, Jaana Taponen, Lea Tähtinen, Markku Pelkonen (alh. vas.), Peter Bagge, Kimmo Muhonen ja Olli Mustonen.

Digitaalisuus kuuluu jokaisen oppilaan, opiskelijan, opettajan ja otavalaisen arkipäivään. Uudenmaankadun neljännen kerroksen avokonttorissa majaansa pitää oppimateriaalien kahdeksanpäinen digitiimi, jonka tehtävänä on pitää digitaaliset julkaisut järjestyksessä ja palvelinympäristöt pystyssä.

ATK:sta täysdigiin

Otavan digitiimiläiset ovat olleet ATK:n ääressä jo silloin, kun nyt pulpetteja kuluttavat diginatiivit – tai jopa heidän opettajansa – olivat vielä potkuhousuissa. Kun tiimiläisten Otava-konsernissa viettämät vuodet lasketaan yhteen, kertyy Otava-työvuosia yhteensä liki sata.

Työvuosiensa aikana tiimiläiset ovat ehtineet tutkia internetiä ja sähköisiä aineistoja monesta näkökulmasta: onpa digitiimin kippari, liiketoimintapäällikkö Markku Pelkonen tehnyt 1990-luvun alussa digitaalisuudesta (tai paremminkin ”adaptiivisesta hypemediasta”) jo pro gradu -työnsäkin.

Muiden tiimiläisten eli Raimon, Ollin, Kimmon, Kimin, Lean, Jaanan, Peterin ja Minnan aiempiin työtehtäviin on kuulunut mm. multimediaa, web-ohjelmointia, digitaalista kuvankäsittelyä, nettisivu-uudistuksia, sähkökirjoja, sovelluskehitystä, koulutusta ja markkinointia opetusalalla ja monissa alan yrityksissä.

Tukea tuotantoon ja digikäyttöön

Digituotteiden käsikirjoitukset ja monet työvaiheet tehdään oppimateriaalien kustantavilla osastoilla. Mitkä asiat sitten hoidetaan nimenomaan digituotannossa?

Digitiimin työlistoilla on monenlaisia asioita verkkosivuista videoihin, alihankinnasta tietosuojaan sekä tuote- ja palvelinalustoista tuotteiden julkaisuun. Tiimin jäsenet ovat mukana myös uusien tuotantotapojen ja -työkalujen käyttöönotossa ja kehittämisessä.

Ennen digituotteen julkaisua tehdään paljon työtä, mutta ylläpitoa ja tukea vaaditaan myös tuotteen julkaisun jälkeen. Otavan Opepalvelussa on noin kahdeksansataa digituotetta, ja yhden kuukauden aikana tuotteissa on tyypillisesti yli viisi miljoonaa käyntiä. Digikäytön opastaminen asiakkaille onkin varsin tärkeä osa työnkuvaa.

”Välillä kysymykset ovat todella helppoja: esimerkiksi tuotteeseen kirjautumiseen liittyvät asiat ratkeavat helposti”, kertoo palvelupäällikkö Minna Tuorila. Välillä tarvitaan kuitenkin henkilökohtaisempaa neuvontaa ja ongelmanratkaisua.  Usein etsitään myös lisätietoa käytetystä laitteesta ja toimintaympäristöstä. ”Asiakas saattaa sanoa, että hänellä on aivan uusi iPad, ja me ymmärrämme, että hän tarkoittaa markkinoiden uusinta”, kuvaa Tuorila. ”Sen sijaan keskustelussa selviää asiakkaan tarkoittaneen, että laite on nimenomaan hänellä aivan uusi – malliltaan se voi olla vaikka kuinka vanha.”

Menestyksen salaisuus?

Kyselykierros paljastaa, että digivelhojen rahkeet riittävät muuhunkin kuin bittien pyörittämiseen. Tiimin sisällä on ratkaistu jo juoksu-, sauna- ja painimestaruudet; lisäksi on harjoitettu kykyjä videokameran edessä ja takana.

Pelkästään oman tiimin voimin ei digiä kuitenkaan tehdä, vaan yhteistyössä oppikirjailijoiden, otavalaisten ja asiakkaiden kanssa. ”Otava käyttää uusia ja innovatiivisia tekniikoita palveluissaan ja niiden kehittämisessä”, tiivistää projektipäällikkö Peter Bagge.

Myös Minna Tuorila on sitä mieltä, että jatkuva käyttökokemusten kartoittaminen ja asiakkaiden kanssa keskustelu kannattaa. ”Kun esimerkiksi digikokeisiin on tuotu uusia toiminnallisuuksia, asiakkaat ovat kiitelleet palautteen kuuntelemisesta.”

Eeva Lahdenmäki
Kuva Marja Viskari

Julkaistu numerossa 1/2017