Tähdellistä

Otavan oppikirjailijoiden verkkolehti

Henkilöt

Oppimateriaalit

Ruotsin oppimateriaali Megafon niittää mainetta ja kunniaa

Megafon

Megafon-ryhmä: takana Sari Kokkonen (vas.), Siri Liukkala ja Sari Pukonen, edessä Anna Blom (vas.) ja Mikaela Friis

Megafon-ryhmä on saanut Otavan Kirjasäätiön vuoden 2016 oppimateriaalipalkinnon. Ryhmän oppikirjailijat Anna Blom, Mikaela Friis, Sari Kokkonen, Siri Liukkala ja Sari Pukonen iloitsevat sarjan menestyksestä. Megafon on otettu kouluissa vastaan innostuneesti, ja siitä saatu palaute on ollut todella myönteistä.

Palkinto oli iloinen yllätys
Vaikka Megafon-ryhmä oli alusta lähtien tiennyt tehneensä hyvää ja huolellista työtä, yllätys oli aito ja suuri, kun tieto myönnetystä palkinnosta tuli. Yllätyksen lisäksi ilo ja ylpeys onnistuneesta työstä olivat ryhmän päällimmäisiä tunteita.

Kun Megafon-ryhmä huhtikuussa 2016 vastaanotti 15 000 euron arvoisen oppimateriaalipalkinnon, tunnelma oli mitä juhlavin. ”Palkinto oli hieno kunnianosoitus pitkäjänteisestä työstämme, joka on kantanut hedelmää ja josta myös Otava kustantajana voi olla ylpeä”, ryhmä iloitsee.

Palkinnon perusteissa Megafonia kiiteltiin nuoriin vetoavana, hauskana ja motivoivana materiaalina, jossa on aidon elämän maku ja jonka parissa oppiminen on tuloksellista. ”Megafon-ryhmä voi yhtyä tähän mielipiteeseen hyvin mielin. Voisiko sitä työstään parempaa palautetta saadakaan?” hehkuttavat megafonilaiset.

Nuorten aaltopituudella
Megafon on uuden opetussuunnitelman mukainen peruskoulun B-ruotsin oppikirjasarja. Kaikki kirjoissa esiintyvät henkilöt ja tapahtumat ovat aitoja, ja arjen kulttuuria esitellään maantuntemuksen rinnalla. Kielioppi opiskellaan räppäri Jesse P:n tekemien kielioppiräppien avulla, ja niistä on tullut menestys oppilaiden keskuudessa. Myös teksteihin liittyvät dokumentinomaiset videot elävöittävät opiskelua. ”Halusimme tehdä sarjan, joka olisi nuorten kanssa samalla aaltopituudella”, ryhmä kertoo.

”Panostimme oppilaiden motivoimiseen, ja kävikin niin, että oppilaiden lisäksi myös monet opettajat ovat innostuneet uudelleen omasta työstään Megafonin avulla”, oppikirjailijat kuvailevat. Sarjaa on kiitelty myös laadukkaista ja runsaista oheismateriaaleista. ”Megafonin avulla oppilaat pystyvät etenemään omaa polkuaan ruotsin opinnoissa, sillä olemme panostaneet erityisen paljon eriyttämiseen, niin ylös- kuin alaspäin.”

Uusi OPS
Uuden opsin sisällöt eivät olleet vielä tiedossa, kun sarjaa alettiin suunnitella, joten aluksi ryhmä yhdessä mietti, mitä uudelta materiaalilta itse toivoisi. Kun opsin sisällöt sitten julkaistiin, ne pitkälti vastasivat ryhmän ajatuksia.

Megafonilaiset painottavat, että kantavana ajatuksena on nähdä oppilas subjektina, joka on aktiivisesti mukana omassa opiskelussaan alusta alkaen. Myös oppilaiden yksilölliset erot, eri kielitaustat sekä kulttuurin tärkeys ovat olleet tärkeässä asemassa materiaalia tehtäessä.

On hienoa olla oppikirjailija
”Vaikka työ on välillä raskasta puurtamista, on antoisaa tehdä sisältöä yleisölle, jolla on materiaalista konkreettista hyötyä omassa arjessa. On myös motivoivaa tehdä opettajien ja oppilaiden elämää hieman hauskemmaksi mielenkiintoisilla ja kivoilla teksteillä ja videoilla”, Anna hehkuttaa. ”On mahtavaa, kun palaute näyttää, että olemme onnistuneet herättämään iloa ja intoa ruotsin kieltä kohtaan Megafon-oppimateriaalilla!”

Siri taas kertoo kirjaprojektin myötä kehittyneensä opettajana ja oppineensa valtavasti tiimityöskentelystä. ”Projekti onkin ollut paras mahdollinen jatkokoulutus ammatissani! Oppikirjan tekeminen on ollut kuin vaativa harrastus, johon on ollut ajoittain pakko laittaa kaikki vapaa-aika, mutta palkinnoksi olen saanut tiimiläisistä uusia ystäviä ja päässyt tapaamaan opettajakollegoita ympäri Suomen.”

Oppikirjailijuus on tehnyt Mikaelasta paremman opettajan. Hänelle on tärkeää miettiä, miten opiskelu olisi oppilaista mahdollisimman motivoivaa ja merkityksellistä. ”Osaan nyt monipuolisemmin arvioida menetelmiäni sekä huomioida oppilaiden erilaisuutta. Koen oppineeni valtavan paljon näiden vuosien aikana”, hän kertoo ja lisää: ”Olen ylpeä opettaja ja oppikirjailija!”

Myös Sari P:n intohimo on oppilaiden motivaation lisääminen ruotsin kieltä kohtaan. ”Se, että olen saanut olla mukana Megafon-tiimissä luomassa uutta motivoivaa ruotsin kielen oppikirjasarjaa, on ollut opettajanurani tärkeimpiä asioita. Olemme tehneet sarjaa suurella sydämellä, hyvällä yhteistyöllä ja ennen kaikkea nauraen ja nauttien, vaikka välillä on ollut rankkaakin. Uskon, että tämä kaikki näkyy Megafonissa”, Sari P. sanoo.

”Se tunne, kun saa olla osana jotain näin suurta, ja se hetki, kun oma tuotos on lopultakin opetusryhmien pöydillä – se on mahtavaa! Silloin kokee saavuttaneensa jotain todella hienoa tärkeiksi tulleiden ihmisten kansaa”, Sari K. kiteyttää ryhmän tunteet.

MEGAFON-oppikirjailijat:
Anna Blom: toimittaja, dokumenttielokuvaohjaaja
Mikaela Friis: ruotsin opettaja Turun normaalikoulussa, ohjaa myös opetusharjoittelijoita
Sari Kokkonen: entinen ruotsin opettaja Jyväskylän alueella, nykyinen sisustusarkkitehtiopiskelija
Siri Liukkala: Helsingin normaalilyseon ruotsin opettaja, ohjaa myös opetusharjoittelijoita
Sari Pukonen: ruotsin ja saksan opettaja Luostarivuoren yläkoulussa Turussa, vetää myös ruotsin kielikylpyluokkia

Megafon-ryhmä ja Pauliina Luoto
Kuva: Otavamedia/Pekka Nieminen

Julkaistu numerossa 2/2016